Sprog: læst på dansk, originalt skrevet på engelsk.
Hvordan jeg læste den: fra min egen reol.

Denne dag vil forandre Adam Thorns liv.

De snærende bånd fra Adams religiøse familie, hans ubehagelige chef og eks-kæresten er klar til at blive løsnet. Og et andet sted i byen er en fortabt sjæl steget op fra søen.
Det bliver en foruroligende dag fyldt med svigt, sex, kærlighed og knust hjerte. Og håb. Hvis Adam formår at give slip.

Åh hvis der var en bog jeg gerne ville elske, så var det den her. Desværre var det på mange måder en læseoplevelse der var let at glemme igen.

Det er nok var mest frustrerende under læsningen er, at den på en måde er delt op i to historier; Adams og en meget mystisk og mærkelig overnaturlig historie med en ukendt fortæller og en dronning med voldsomme evner. Jeg forstod virkelig ikke den anden historie og hvad den skulle tilføje til bogen, jeg blev kun mere og mere forvirret. Der er en del af mig der er ret sikker på at jeg ville have kunnet lide bogen meget mere hvis det kun havde været Adams historie.

Adams fortælling er nemlig våde barsk og voldsom på en måde der næsten ikke kan undgå at røre en. Jeg har læst mig frem til at Release på en måde skulle være inspireret af Virginia Woolfs Mrs Dalloway, som desværre er en bog jeg vitterligt ikke kan lide. Men jeg følte ikke nogen større eller tydelig forbindelse mellem de to. Ikke ud over at det foregår over en dag. En dag som formår at indeholde så mange store følelsesladede øjeblikke at man som læser nærmest bliver helt forpustet.

Det jeg husker mest tydeligt er min forargelse over at en anden karakter på et tidspunkt antyder at Adam selv er skyld i hans chefs klamme tilnærmelser og hentydninger. Det øjeblik står mig næsten lige så klart som slutningen gør og det er fordi det er de øjeblikke der for alvor provokerede en reaktion hos mig.

Som helhed var Release en umådeligt forvirrende læseoplevelse, som jeg ikke tror jeg fik ret meget ud af. Det er nok den Ness-bog, jeg kunne lide mindst og efterhånden har jeg snart læst dem alle sammen. Jeg ved det var en historie der betød rigtig meget for ham at skrive og derfor ærgrer det mig rigtig meget, at for mig ramte den mest ved siden af.

Del dette:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *