Serie: Tågespind #1.
Oversætter:
Udgivet af: Ulven og Uglen i 2023, første gang udgivet i 2017.
Sidetal: 428 sider.
Sådan læste jeg bogen: fysisk anmeldereksemplar fra forlaget.

Jeg har også anmeldt den første udgave af de to første bøger her: Ellekongen og Elleskudt.

Hans hænder lå på hendes hofter og førte hende gennem de vilde trin. I hans øjne glimtede lygtemændene. Et farligt ønske om at fortabe sig for evigt i de øjne fyldte hendes hoved. Men nedenunder hviskede en lille stemme næsten ikke hørligt: Pas på. Pas på.

I 1731 har en malkepige ikke meget at se frem til. Hverdagen dikteres af madmoder og årets gang på gården, og kun gamle Anes historier om trolddom og overtro fremmaner et glimt af eventyr. Men en dag møder Karen Daniel i skoven, og snart må hun spørge sig selv, om Anes historier mon er mere end blot ammestuesnak …

Tågespind-serien er historisk romance i særklasse. En kærlighedserklæring til det danske sprog, naturen og folketroen.

Udgivelsen er 2. udgave og en relancering af serien. Elleskudt – Tågespind 2 genudgives i matchende format senere i 2023.

Hvad jeg godt kunne lide ved Ellekongen:

• Det kan godt være, at det er en ny udgave, men jeg elskede historien, atmosfæren og karaktererne lige så meget som sidste gang.
  • Man kan mærke forfatterens interesse i både folketro og historie, som giver dybde til historien.
  • Jeg kan slet ikke lægge karaktererne fra mig igen, selv længe efter jeg er færdig med bogen.

Jeg var meget spændt på at læse denne nye udgave af historien og se, om den føltes anderledes end før. Og jeg blev opslugt af hele historien lige så meget som før. Det skinner virkelig igennem at forfatteren ved hvad hun skriver om, når det kommer til det historiske. Jeg kunne så let forestille mig Karens hverdag og se dagligdagen for mig. For mig at se, er det endnu en af bogens styrker, den er så forankret i historien, at man meget let kan forestille sig hvordan de har set magiske væsner og det lidt uhyggelige overalt.

Som jeg skrev i min anmeldelse af den første udgave:

Det, der er allermest spændende ved denne her bog er den utroligt stemningsfulde verden, Signe Fahl får skabt. Jeg er ikke den største historieinteresserede person, men tiden, hvor man troede på elvere og andre overnaturlige væsner, der boede i skovene og moserne, har på en eller anden måde altid draget mig og hele fænomenet omkring folketro og myter er en rig skat af fortællinger og materialer til historier. Så derfor gør det mig nok ekstra glad, at Signe Fahl virkelig formår at føre sin læser tilbage til en tid, hvor den slags var hverdagssnak og lige så virkeligt som at solen står op hver morgen.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke lagde mærke til om der var nogen forskelle i forhold til den første udgave af bogen. Allerede dengang var jeg vild med forfatterens sprog og skrivestil og karaktererne gik lige i hjertet på mig også denne gang. Det er svært ikke at holde af Daniel, selvom han på mange måder er ”den onde” i historien. Det er med vilje, at jeg sætter det i gåseøjne, for som det skinner igennem i fortællingen, er det svært at placere moderne moralske overbevisninger på naturvæsner og overnaturlige skabninger.

Jeg håber sådan, at denne her serie bliver mere udbredt og får mange nye læsere med den flotte nye udgave. For det er eminent skrevet, selvom det er fantasy, og der er mange overnaturlige væsner og begivenheder, er den så grundet i historie at jeg helt tror på at det er sket. Bogen er velskrevet, og karaktererne er så levende, at jeg tænker på dem længe efter at jeg er færdig med bogen. Fantasy i topklasse!

Og som altid: rigtig god læselyst!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *